عزیز مامانعزیز مامان، تا این لحظه: 10 سال و 4 ماه و 26 روز سن داره

لذت مادر شدن

ویتامین من!

1391/9/1 0:52
نویسنده : گلی
1,303 بازدید
اشتراک گذاری

چند وقت بود ننوشته بودم. یک مقدار ناآروم بودم ولی از دیروز تصمیم گرفتم از لحظه لحظه ی انتظارم لذت ببرم. رفتم یکم راجع به ویتامینهای مربوط به بارداری و باروری مطالعه کردم و به یک سری نتایج رسیدم که شاید به درد شما هم بخوره:

برای مادران آینده:

- خوردن روزانه 800 میکروگرم اسید فولیک (ویتامین B9) هم برای  جلوگیری از مشکلات کانال عصبی جنینی که بعداً تشکیل خواهد شد نقش مهمی داره و هم به بالا بردن باروری کمک می کند. شیر، پرتقال، توت فرنگی، بنشن مانند عدس، سویا، فرآورده های غلات و سبزیجات با برگ های سبز تیره مانند کلم بروکلی، نخود فرنگی و مارچوبه منابع غذایی اسیدفولیک است.

-مصروف روزانه ی امگا 3 به افزایش باروری کمک می کند. علاوه بر این دیده شده مصرف DHA (نوعی اسید چرب تشکیل دهنده امگا 3) در تشکیل و نمو  مغز جنین تاثیر به سزایی دارد. امگا3 به میزان فراوان در غذاهای دریایی وجود دارد. باید در خوردن برخی از این غذاهای دریایی از جمله ماهی تن دقت کرد، زیرا جیوه موحود در آنها به راحتی از بدن دفع نمی شود و باقی ماندن آن باعث بروز مشکلات باروری و در نهایت مشکلاتی برای جنین آینده خواهد بود. ماهی های دریا و آبهای کم عمق و آلوده، جیوه بیشتری به نسبت ماهی های رودخانه ای دارند. میگو هم جیوه کمی دارد.  (در خرید قرص های امگا 3 به فاقد جیوه بودن آن دقت کنید)

-مصرف زینک (روی)  باروری را بالا می برد. منابع غني روي عبارتند از صدف، جگر و انواع گوشت ها به ويژه گوشت قرمز (گوشت مرغ و ماهي هم حاوي روي هستند اما ميزان روي در گوشت قرمز بيشتر است)، تخم مرغ، حبوبات مانند لوبيا و عدس، غلات سبوس دار، شير و مواد لبني، انواع مغزها مانند بادام زميني، گردو، بادام و فندق. به طور كلي قابليت جذب روي از منابع حيواني بيشتر از منابع گياهي است و در صورتي كه قسمت اعظم روي دريافتي از منابع گياهي تامين شود نياز به اين ريزمغذي افزايش مي يابد. به طور كلي قابليت جذب روي از گوشت 4 برابر غلات است. فيبر و فيتات از مهمترين عوامل كاهش جذب روي ازرژيم غذايي هستند و در صورتي كه مقدار كمي پروتئين حيواني در وعده غذايي وجود داشته باشد، جذب روي از غذاهاي حاوي فيتات افزايش مي يابد. 

- مصرف آهن نیز باروری را بالا می برد. مواد غذایی شامل جگر، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم‌مرغ، سبزیجات دارای برگ‌های سبز تیره و پهن مثل اسفناج، حبوبات و میوه‌های خشک مخصوصا برگه زردآلو و دانه‌های روغنی بهترین منابع خوراکی حاوی آهن هستند.

- خوردن کلسیم به داشتن استخوان و دندانهای سالم در دوران بارداری کمک می کند. جنین کمبود کلسیم بدن خود را از استخوان های مادر تامین خواهد کرد!!!!!!!!!!!!!!

 سایر ویتامینها مخصوصاً گروه B به شدت در بارداری و پیش از آن لازم هستند. اثبات شده مصرف  ویتامینهای ذکر شده پیش از بارداری ویار (حالت تهوع) در این دوره را کاهش می دهد.

نسخه ی خودم: به همین دلیل من تصمیم گرفتم که از ویتامین های بارداری(Prenatal) مارک Nature made استفاده کنم. به این ترتیب که یک روز در میان از این ویتامینها استفاده می کنم (مصرف هر روز آن با مشورت پزشک بلامانع هست.) . روزهایی که از ویتامین بارداری استفاده نمی کنم، اسید فولیک یک میلی گرم می خورم و چون ویتامینهای بارداری این شرکت DHA ندارد، در کنار آن یک روز در میان 1 عدد قرص امگا3، 1000 میلی گرم  استفاده می کنم. لطفاً پیش از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

 

برای پدران آینده:

خوردن منابع سرشار از زینک و سلنیم به بالا بردن کیفیت اسپرم کمک شایانی می کند. غذاهای گیاهی در اغلب کشورهای دنیا، تأمین کننده اصلی سلنیوم هستند. مقدار سلنیوم در خاک که بر حسب محل متفاوت است، تعیین کننده مقدار سلنیوم در گیاهان پرورش یافته در آن خاک می باشد. مردمی که در نواحی دارای خاک غنی از سلنیوم زندگی می کنند، عموما دریافت بالاتری از این ماده مغذی را دارا می باشند. خاک برخی از نواحی کشورهای چین و روسیه دارای مقادیر خیلی اندکی از سلنیوم بوده و اغلب کمبود سلنیوم غذایی در این نواحی گزارش می شود. سلنیوم در برخی گوشتها و غذاهای دریایی نیز یافت می شود. حیوانات تحت تغذیه با غلات یا گیاهانی که در خاک غنی از سلنیوم رشد یافته اند، دارای سطوح بالاتری از سلنیوم در ماهیچه می باشند. گوشت و نان، منابع غذایی رایج سلنیوم هستند. برخی مغزها خصوصا گردو، منابع خیلی خوبی از سلنیوم هستند.

نسخه ی من: من برای شوشو ویتامینهای مولتی دیلی مارک nature gifts گرفتم که علاوه بر ویتامینهای بالا، همه ی ویتامینهای مورد نیاز واسه یه روز بدن را دارد و می تونه هر روز یکی بخوره.

امیدوارم به کارتون بیاد

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

مامان کیانا
6 آذر 91 16:42
انشا اله به حق این ماه عزیز عکسهای نی نی نازتون توی وبلاگتون ببینیم


انشاا...
مرسی مامان کیمیا جون
حسنا
16 آذر 91 16:08
سلام عزیزم
منو که میشناسی؟
وبلاگتو لینکیدم
وبلاگ منو بلینک


سلام حسنا جونم. حتماً عزیزم. برام بازم پیغام بزار.